lördag 3 oktober 2009

Kontoret och agilitytävling!!

Mina kollegor på jobbet har tjatat på mig att jag ska komma upp med "valpen", så igår var det dags. Eftersom jag jobbar mitt inne i Malmö blev det samtidigt ett stadsbesök. Dock tyckte jag att det var lite väl mycket för Simpley att gå själv på gågatan mitt i lunchrusningen, så han fick se Malmö från ovan (famnen alltså). Det var nog så spännande!!! Yatzi är van att vara på jobbet och var måttligt road av att åka dit. Hur kul kan det vara när alla sitter på var sin stol och stirrar rakt fram?? Så han blev lite förvånad idag när plötsligt alla låg på golvet!!! Ganska roligt att se ca 15 pers i kostym eller dräkt och högklackat ligga på golvet... Simpley tog det hela med ro, han började leka med sin medhavda leksak och hade dragkamp med den som ville. Han passade även på att provsmaka en del händer och städa köksgolvet...
På vägen hem passade jag på att ta en promenad vid Vomb. Simpley fick gå själv den första biten, eller gå och gå, han sprang som en dåre!! Han passade även på att utöva en av sina favoritsysselsättningar, nämligen gräva!! Simpley kan vara hur vild och pigg som helst, men så fort man tar upp honom i famnen blir han lugn som en filbunke och somnar. Så resten av promenaden låg han inbäddad i en filt och sov i min famn samtidigt som jag försökte plocka den svamp som jag hittade.

Idag har jag och Yatzi tävlat i Oxie. Vädret var inte det bästa, regn och storm, men eftersom vi bara skulle behöva vara där några timmar ville jag åka ändå fast jag inte alls kände mig laddad. Jag har egentligen lovat mig själv att jag inte ska tävla när jag inte riktigt känner för det, jag gör inte mitt jobb på banan och det är inte rätt mot Yatzi eftersom han alltid gör sitt jobb. Men, men idag bröt jag mitt löfte eftersom det var sista utomhustävlingen. Och precis som jag visste när jag går en oengagerad banvandring så blir inte resultatet bra, i hoppklassen rev Yatzi 2 hinder samt fick en vägran då jag inte visade honom vart han skulle. Egentligen spelade felen inte så stor roll för han hade väldigt vida svängar och det kostar ju en massa tid. För att han ska vara tight måste jag jobba jättemycket med honom och det gjorde jag inte alls (dumma mig!). I agilityklassen gick det bättre, vi nollade och kom 3:a med det var inget lopp jag fick en kick av. Jag var för passiv hela loppet och då svävar Yatzi ut för mycket. Tur att han är snabb! Men ingen rivning och det är skönt eftersom han vilat och bara gått koppelpromenader i tre veckor (och han har nog blivit lite rund om magen...). Och Yatzi hade kul idag, det är viktigast, han har nog saknat agilityn och tyckte det var extra kul att det äntligen bara var vi två igen... Simpley var med ute i början. Redan när jag lyfte ut honom ur bilen och han hörde de andra hundarna skälla satte han igång att låta han också!!! Sen hade han fullt upp att hälsa på folk och hundar och äta kaninbajs! Han var kaxig som vanligt, svansen upp och öronen på topp även när han var bland så många hundar. Efter ett tag var han dock genomblöt och fick krypa in i sin bur och då slocknade han. Tack familjen Silvferberg för att Simpley fick sova i er varma husbil!! Han vaknade inte ens när jag lyfte över buren till min egen bil.
Efter tävligen hade jag och Kerstin bestämt att vi skulle låna Kenths bil som har dragkrok, hyra släp och åka till tippen med skräp. Men eftersom det regnade beslöt vi att strunta i det. Istället blev det en fika hos Kerstin och Simpley och Ozzy fick träffas igen. Den här gången for de runt i hela huset i en vild lek, båda hade jättekul!! Det är en mycket trött valp som nu ligger och sover ut i sin säng!!


Inga kommentarer: