lördag 5 december 2009

Simpley är en väldigt smart liten hund. När jag skulle lära honom att han inte får gå ut ur buren förrän jag säger "varsågod" räckte det med att jag stängde burdörren framför nosen på honom en gång för att han skulle förstå att han måste vänta på lov för att gå ut. Jag började också träna honom att vänta tyst och lugnt i sin bur medan jag tränade trixs med Yatzi utanför buren. I början var han väldigt orolig och pep, men så fort han var tyst någon sekund bara fick han en godis. "Ok jag fattar" verkade han tänka för efter det är han coollugn i buren när Yatzi gör trix utanför. I början gjorde jag lugna moment med Yatzi men jag har succesivt ökat på det till att vara moment där han blir uppspelt och rör sig mycket (vilket borde vara väldigt frestande för Simpley att vara med på). Men Simpley vet att hans belöning kommer när han är tyst och då är det värt att vänta på... Inte nog med det, han har lagt ihop sakerna också!!! Eftersom han inte får gå ut genom buren förrän jag säger "varsågod" och han ska vara lugn om Yatzi tränar har han själv kommit på att när han förstår att Yatzi ska träna, springer han in i sin bur och stannar där tills jag säger till. Jag behöver alltså inte ens stänga burdörren för honom för han går inte ut ur den fast Yatzi tränar och får godis utanför!!!!! Detta lärde han sig själv på bara någon dag!!! Visst är han fantastisk!!!!!

Just nu klias det väldigt i tänderna... Vackra Yatzi...
Trädgårdens roligaste pinne som hundarna har haft många roliga lektimmar med...

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad söta de är tillsammans! Skönt att de trivs så bra ihop! Vad duktig Simpan är, redan burtränad.. great!! ;) Kramar från oss