söndag 3 januari 2010

Julledighet

Jag sitter så mycket framför datorn när jag jobbar så när jag väl är ledig så tycker jag det är rena lyxen att inte behöva sätta på datorn alls, därför har det blivit lite klent med bloggandet. Det är så skönt att vara ledig, tyvärr går tiden så fort bara... Det har blivit mycket hundaktiviteter, träning, promenader, bus och även vila. Jag läser gärna böcker men sedan jag fått Simpley har jag fram till ledigheten inte hunnit läsa en endaste bok. Så det har jag försökt ta igen nu!! Det är så härligt när man totalt fastnar i en bok och inte kan lägga ner den. Senast läste jag Camilla Läckbergs "Fyrvaktaren", en bok jag varmt kan rekommendera:))

Simpley har matvägrat den senaste veckan, så hans träning blir numera bara moment jag kan träna med leksak eftersom jag inte vill att han bara ska äta godis. Men han är pigg och glad så jag tror inte det går någon nöd på honom. Han är en märklig liten hund som hellre äter gröna ärtor, tomat och banan än t ex skinka... Kanske vill han bara ha vegetarisk mat:))) Han har inte växt nämnvärt på höjden den senaste tiden och sistens jag vägde honom vägde han 4,8 kg (tror dock att han gått ner i vikt den senaste veckan).

Yatzi har agilityvila ett par månader och vi jobbar uteslutande med uppbyggnad. Han simmar eller går i treadmill en gång i veckan, vibrationstränar, tränar balans på fitnessboll eller balansplatta varje dag och styrketränar i form av cavaletti, skritt i terräng och skritt i backe. Dessutom har jag äntligen fått ner honom till sin idealvikt 8,5 kg! Jag kommer ev att försöka få ner honom ytterligare några hekton. Som 2-åring vägde han 8 kg, så jag har långsiktiga planer att han ska väga det, men det får ta sin tid. Det är inte lätt att banta en sheltie!!!
Simpley leker jakthund:))

Yatzi och Simpley kan stå länge, länge och stirra på varandra innan jaktleken drar igång...
Idag är det 13 grader kallt men solen skiner så det är en riktigt härlig vinterdag!!! Snart kommer Kerstin hit med sina hundar och vi ska gå en långpromenad med hundarna. Självklart är ryggsäcken packad med fika för både två- och fyrbenta!!!

2 kommentarer:

Catharina sa...

Nu vill jag gratulera till matchvikten, det gick ju FORT!!! Snyggt jobbat. Simpley är riktigt stilig,och väger bara 8 hg mer än vår "lilla" katt...risk för att katten blir större än både din och våran valp...Smallhundar!

Elin sa...

Roligt att läsa lite om hur ni har det! Grattis till nya stjärnan :) Vi ses säkert där ute, kanske i sommar :)