fredag 22 januari 2010

Kite!

Idag har vi varit och hälsat på hos Kerstin och träffat hennes nytillskott, Border collien Kite, nio veckor. Hon var lite blyg när vi kom men Simpley och Kite fann varandra snabbt. För en gång skull fick Simpley vara störst (men det varar nog bara någon vecka för Kite väger redan bara 1 kg mindre än Simpley som nu väger 5,3 kg). Jag hade inte min systemkamera med och det är väldigt svårt att fota busiga valpar med en vanlig kamera, men några foton blev det i alla fall.
Simpley var mån om att Kite också skulle få känna sig stor...

Är man liten blir man snabbt trött...
I början veckan gjorde jag ett lyckat experiment... Simpley kunde ligg men jag tyckte inte att han gjorde det tillräckligt snabbt och han satte sig alltid först och la sig sedan. Det hade inte varit någon konst att få till ett bättre läggande genom "vanlig" träning, men jag ville se om jag kunde få till det med hjälp av Yatzi istället. Yatzi har en väldigt bra energinivå när vi tränar, hög men inte för hög och han har ett suveränt snabbt och bra läggande. Simpley tar alltid efter Yatzis sinnesstämning, så min tanke var att om jag får upp Simpleys energinivå lite så kanske läggande kommer fortare. Jag hade båda hundarna framför mig och sa "ligg", Yatzi la sig "pang" ner som alltid men det häftiga var att Simpley tittade på Yatzi vad han gjorde och sedan la han sig ner med alla fyra tassarna på en gång!!! Jag upprepade kommandot ett par gånger och de första gånger tittade SimpleyYatzi och gjorde likadant som honom, alltså la sig rakt ner. Efterhand kom Simpleys läggande fortare mycket på grund av att Yatzis iver smittade av sig och nu, tack vare att han såg på Yatzi, har också Simpley ett jättebra och snabbt läggande. Är det inte häftigt vad hundarna kan lära sig av varandra??

1 kommentar:

Anonym sa...

Sötis valpisar!
Oj vad häftigt om de kan lära av varandra, iallafall de BRA sakerna! "Kom ihåg det Simpan, de BRA SAKERNA!" Träffas i veckan? kram