fredag 16 april 2010

Träning och träningsfunderingar

Skogen är full av vitsippor och våren har kommit på riktigt med strålande sol! En sådan perfekt dag var det i onsdags när jag och Pia var hos Jenny och tränade. Jag hade verkligen längtat efter att få lite tips med Simpley! Han kan vara svår att förstå sig på emellanåt, ena stunden leker han med en enorm intensitet för att nästa sekund bli tjuren Ferdinan. Då kan han bara sätta sig ner och filosofera i sin egen värld och det finns inget jag kan göra för att få igång honom. När vi kom till Jenny var kanske inte Ferdinan framme men Simpley ville inte leka vad vi än försökte med. Däremot blev han helt kär i Jenny och ville göra både det ena och det andra med henne...:( Men när jag visade honom tunneln och hinderstöden så glömde han som tur var sin förälskelse och kunde fokusera på agilityn. Han har ett enormt bra sug på hindrena, vilket Jenny också tyckte, och han satsar verkligen för fullt när han springer. Däremot vill han inte ha någon belöning, det enda han vill är att springa igen! Så fort Simpley får ett bra så ställer han sig och skäller på mig och vill bara iväg igen...

Vi tränade framförbyte mellan två hinder och Simpley ville hela tiden springa bakom ryggen. När man försöker locka in honom på rätt sida blir han låg, vilket jag försökt undvika tidigare. Jenny provade att dra in honom fysiskt, och därmed strunta i att han sänker hela kroppen och ser ut som om han tycker det är pest, och sen bara säga ett bra och detta taggade han igång på!! Han kanske ser ut som om han tycker situationen är jättejobbig men samtidigt triggas han igång av ganska tuff "behandling". Simpley fick även prova bakombyten. Det kanske inte gick så jättebra men roligt hade vi båda två! Han fick träna ganska länge under vårt besök och jag blev positivt överraskad av hans uthållighet. Läxa till nästa gång är ffb, bb och att ta bort tjuren Ferdinan i agilitysammanhang. Jag ska också strunta i att fundera på att han inte vill han belöning, för honom räcker ett bra och lite klapp i händerna så då kör vi på det.

Vi diskuterade även kontaktfältsbeteende och jag har ju tränat nosdutt sedan Simpley var liten "bebis". Jenny trodde dock att running contats skulle passa honom bättre så nu ska jag sätta mig in i hur den träningen går till steg för steg. Även om jag lagt ner många timmars träning redan på nosdutt så är det värt att träna om beteendet om detta gagnar oss i längden.

Yatzi fick köra några längre kombinationer och som vanligt hittar Jenny alltid små saker vi (eller rättare sagt jag) kan förbättra. För Yatzi är agility verkligen livet på en pinne, han älskar varje sekund han får träna!

Jag ser knappt mina hundar inomhus när det är fint väder, de ligger alltid utomhus...
Alldeles strax sätter jag och Carina oss i bilen och styr mot Nybro för årets första tävling utomhus!!! Hoppas på fortsatt fint vårväder och roliga banor!!

2 kommentarer:

Thereze sa...

Vad roligt att du har fått lite koll på lillkillen! :) LYCKA TILL PÅ TÄVLINGEN! Kör så det ryker! Kat höglöper nu, så snart kan vi träna :D kram

Anonym sa...

Halloj Susanne ;)
Hur gick tävlingen, vi är JÄTTE nyfikna ;)
Super kul att träningen gick så himla bra hos Jenny;)
Vi ses snart
Kram M