lördag 15 maj 2010

Nästan för bra...

för att vara sant:)) Diagnosen vi fick igår var bättre än jag någonsin vågat drömma om eller hoppas på!!

I måndags fick jag diagnosen att ligamenten i hasleden var skadade och det krävdes en operation där stift sattes in för att Yatzi skulle kunna fungera som en aktiv hund igen. Det var så klart ett tungt besked eftersom konvalescestiden är lång och min erfarenhet är att det ofta blir återkommande komplikationer även långt efter en operation.

Igår fick jag dock en helt annan diagnos, veterinären sa att ligamentsskador inte fanns på världskartan i Yatzis fall! Istället löd diagnosen "mindre muskelbristning" i en adduktor!! Då det är en veterinär jag litar 100 % på och jag själv inte riktigt tyckte att Yatzis hälta stämde in på ligamentsskador har jag fullt förtroende för att detta är rätt diagnos.

Men det är väldigt, väldigt skrämmande att man kan få en så fel diagnos. Tänk om jag opererat en fullt frisk hund!!! Man kan undra hur många sådana här fall det finns där ute, där hundägaren inte ifrågasätter och går vidare. Egentligen kan man ju tycka att man inte ska behöva göra det, men uppenbarligen SKA man göra det om man är det minsta tveksam!!

Nu väntar några dagars lugnare aktivitet, för att sen öka på promenaderna och om några veckor är vi ute på agilitybanan igen:)))

8 kommentarer:

Thereze sa...

WOW vad roligt att höra!!! :D :D Vilken tur att du kollade med en till veterinär, känns ju inte alls bra att du fick den första diagnosen om den är felaktig. Skönt att ni är tillbaka snart igen! Äntligen! Kram

Anonym sa...

vad skönt att det inte tycks vara så illa som du först fick besked om!! Zeke fick ju operera in ett stift år 2007 för hälsenans skull... nu 3 år senare har komplikationerna kommit och stiftet har fåtts ta bort igen för hans kropp inte längre vill ha kvar det... så det var skönt att du ska slippa gå igenom något liknande!!

Kram Sofia

Anonym sa...

Halloj ;)
Vad bra att du gick på din känsla och sökte upp den andra veterinären!!! Ja det hade inte varit klokt om dom gått in och opererat en frisk hund :/
Tusen tack för idag ;)
Vem brydde sig om regnet när vi tränade :)

Kramar ifrån oss alla

Anonym sa...

Vad härligt att höra. Rose-Marie berättade när jag träffade henne idag.

lycka till nu / Susanna

Anonym sa...

Usch vad jag läser tråkiga saker:( Nu hoppas vi verkligen att det är en muskelbristning!! Undrade lite var du var i Falkenberg...Du missade det fina regnet;) Ha det bra och puss till Yatzi!
/Anna-Lena

Anonym sa...

Tack för grattiset. Jag hörde om Yatsi ush så hemskt, håller tummarna att han blir bra.
Vi kan kanske träffas och träna de små lite istället någon dag.

MVH carina

Catharina sa...

Hurra vad glada vi blev nu!!!

Emelie Norrman sa...

Hej,

Här kommer nummer: 0737036889
Mail: norrmancamilla@hotmail.com

/Emelie