söndag 13 juni 2010

Lia



Igår träffade jag Lia för första gången. Lia är en 4-årig border collie som jag kommer att tävla med en del den här säsongen. Jenny fick idén när Yatzi blev skadad och hon visste att Lias matte gärna såg att någon annan sprang med hennes hund. En perfekt match! Så igår hämtade jag upp Lia i Halmstad och åkte sen vidare till Jenny för att träna på hennes bana. Lia är ett riktigt krutpaket, otroligt signalkänslig och snabb som bara en border collie kan vara. Dock river hon väldigt mycket, något som jag lovade matte Åsa att jobba med. Slalomet är hon också ganska osäker på, men med lite träning så...

Som jag skrivit tidigare är det otroligt nyttigt att springa med lite olika hundar, man blir både påmind och medveten om vad man faktiskt har för handling. T ex så är Yatzi väldigt svårsvängd. Jag måste gå in väldigt mycket i hans linje för att han ska svänga tight efter ett hopphinder, och vid tighta bakombyten måste jag överdriva handlingen för att det ska bli en bra sväng, jag måste även kalla på hans uppmärksamhet mycket under loppet så att han är med på mina signaler. Detta sätt passar Yatzi att köra men när jag kör med andra hundar blir det väldigt tydligt hur överdrivna mina signaler är för dessa hundar. Dessutom tar ju border collies mycket längre kliv än en sheltie så det gäller att pinna på ordentligt för att hänga med...

Roligt hade jag i alla fall igår och både Lia och Simpley fick en rejäl dos av träning (stackars Yatzi längtar tills det blir hans tur:().

Tack Jenny för lån av banan och tack Åsa för förtroendet att springa med Lia!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ooooo så spännande - och vilken tur du har;) Blir säkert döbra!!!
/Anna-Lena