måndag 9 augusti 2010

Fantastiska Yatzi och Simpleys familjeträff

I fredags och lördags var det agilitytävling på Sydöstra. På fredagen var det bara en agilityklass, en svår men rolig bana med många fällor. Yatzi är ju väldigt säker och extremt lyhörd så fällor brukar inte vara några problem för oss. Trots att vi inte tävlat eller tränat på så länge kändes det som om det var igår vi sprang tillsammans förutom att Yatzi inte alls har sin vanliga fart eller tryck. Vi nollade loppet och slutade 3a!

På lördagen valde jag att stå över den individuella hoppklassen men köra agilityklassen. Yatzi gjorde ett riktigt snyggt lopp men fortfarande med betydligt sämre tid än han brukar få, trots detta slutade vi 5a.

Lag hoppbanan var en ovanligt svår lagbana och när Mascot går in som första hund i laget och diskar sig kändes det långt till vår sista hopp-pinne. Yatzi och jag gick in som nummer två och gör en stabil nolla, likaså Linda och Spice. Agnetha och Zingo var en hårsmån från disk men Agnetha lyckades rädda situationen och kommer även hon felfri i mål. Vi vann klassen och därmed blev laget SM klart:)))

Jag valde sedan att stå över agilitylagloppet för att spara Yatzi.

I söndags var det tävling i Rönne. Vi började med individuell agility. Yatzi gjorde ett felfritt lopp men kändes riktigt tung och långsam. Jag tror att fredagen och lördagen tog på honom. Vi fick ingen bra placering alls vilket vi inte skulle ha heller med den tiden. Inför hopploppet velade jag länge fram och tillbaka om jag skulle starta eller inte och om jag skulle starta skulle jag köra hela banan eller bara en liten del av den. I sista sekund bestämde jag mig för att starta men jag hade ännu inte bestämt om vi skulle köra hela banan eller inte. På startlinjen var Yatzi mer taggade än någonsin, jag hade stora problem att få honom att sitta kvar i starten...:( När vi till sist kommer igång har han ett jättefint sug framåt, en helt annan hund än i agilityloppet. Hinder nr 4 var slalom och efter det skulle de in i platten. På var sida om platten låg en tunnelingång vilket gjorde att man var tvungen att hålla hunden för att få in den i rätt tunnelingång. Jag var så glad för att Yatzi kändes så taggad att jag inte hade hjärta att hålla honom utan skickade iväg honom och chansade på att det skulle bli rätt ingång. Det blev det inte... men det gjorde inte så mycket för då tog jag den del av banan som jag planerade att jag eventuellt skulle ta.

Jag är grymt nöjd med Yati i helgen. Även i fall han inte har sin vanliga fart och tryck så gör han så gott han kan och både han och jag njuter av att kunna göra det vi tycker är allra roligast!

På Sydöstra träffade vi alla Simpleys numera svenska syskon samt att Hanne var där, så totalt blev det 5 syskon samlade. Riktigt roligt att se dem tillsammans.

På bilden ovan Stacy, Simpley, Scanty, Soffy och Sidney.

På bilden ovan Simpley med sin kullsyster Stacy. Lika som bär där de sitter och blundar;)


7 kommentarer:

Anonym sa...

Är inte Sydney en small hund? Hon ser jättestor ut jämfört med syskonen. Annars är de väldigt lika. Kul att träffa er på tävlingsbanorna igen och grattis till pinnarna i helgen och SM kvalet!!!!
/ Carina

Linda H sa...

Åh vad härligt att Yatzi är "back in buisness" igen!! :) De blundande syskonen är verkligen jättesöta, haha!

Grattis till SM-kvalet, kul!

Catharina sa...

Fina dom e!!! Men dom ser faktiskt stora ut. Härligt att Yatzi är på g igen, han klarade sig bra även om han gick på halvfart tycker jag.

Mikaela sa...

...Grattis själv! Härlig comeback för Yatzi!

Anonym sa...

Grattis till SM-kvalet med laget:)
Skönt att se Yatzi på banan igen.

/ Susanna

Anonym sa...

haha, vilken bild du fick när båda blundade :P på mina "syskonbilder" så blundade Simpley på alla bilder ;)

Grattis till nollade lopp och pinnar!!

kram
Sofia & Stacy

Anonym sa...

På söndag är jag tyvärr i Frövi. Kan du någon dag i början på nästa vecka? Jag är ju hemma även dagtid.
/ Carina