söndag 29 augusti 2010

Hässleholm

Igår var vi och tävlade i Hässleholm. Dagen började med agilityklass. En rolig bana som hade sina svårigheter. För en gång skull var vädret perfekt och underlaget bra, så mycket roligare det är att springa då! På banvandringen gick jag på vänster sida om A-hindret men det kändes egentligen inte bra men jag tyckte inte det fanns något bättre alternativ. När det bara var några hundar kvar innan vår tur började jag fundera på om jag skulle springa på andra sidan och sedan göra en flick ut som Yatzi är så bra på. Ännu när jag gick in till start hade jag inte bestämt mig hur jag skulle göra. Men när jag märker att Yatzi är riktigt taggad och inte vill sitta kvar bestämmer jag mig för att göra som jag lovat mig själv att aldrig göra... nämligen springa på annat sätt än jag banvandrat... Det brukar aldrig bli bra. Men igår tog jag helt rätt beslut och passagen efter At blev helt perfekt:) Yatiz gick riktigt bra, det var en bana med många "ut-svängar, dvs att hunden ska ta hindret från andra hållet än dess linje. Yatzi älskar sådana svängar så för honom är det ingen svårighet. Däremot efter slalomet när jag skickar honom ut på hindret och gör ett framförbyte och ska skicka honom på vippan glömmer jag helt bort var vippan står. När jag vänder mig om och skickar iväg Yatzi är det som om någon flyttat på vippan sen jag gick banvandring! Där står ingen vipp!!!! Yatzi springer i den riktning jag visar men inte heller han ser en vipp... Tillslut hittar jag den och Yatzi kommer upp på den om än efter lite förvirring och frustrerande skäll från Yatzi, "dumma matte". Vi får inga fel med det kostar tid... Trots detta slutar vi 3a:))

Länk till loppet:
http://www.youtube.com/watch?v=zhxK7q0yVJM

Hoppbanan var en rolig bana med både krångligheter och mycket fart. Yatzi kändes tung från början, han hittade liksom inte rytmen i stegen, jag blev inte förvånad när han rev hinder nr 6. Felen bara fortsatte när Yatzi tog fel tunnelingång. Jag tyckte inte att jag slarvade i min handling så jag blev väldigt förvånad att Yatzi tog fel tunnelingång bakom ryggen på mig. Han gör liksom aldrig så... Ännu mer förvånad blev jag när vi kom tillbaka till samma ställe senare i banan och han tar tunnel igen fast han inte ska!!! Så olikt Yatzi...

I vart fall fick jag till en sväng innan platten där man "kastar" hunden över hindret som jag är mycket nöjd med. Jag hade nog inte vågat göra den om vi inte varit diskade, men den blev jättebra så framöver ska jag våga göra sådana på tävling. Inget ont som inte har något gott med sig;)
Länk till loppet:
http://www.youtube.com/watch?v=Y-MpH52QzkY

Inga kommentarer: