torsdag 26 augusti 2010

Kungsbacka mm

I helgen var vi och tävlade agility i Kungsbacka. Vi körde fel på ditvägen och kom till tävlingsplatsen 5 minuter före banvandring. Jag tycker om tidiga startnummer men just i lördags ville jag verkligen ha ett sent startnummer. Men naturligtvis hade jag startnummer 10 med några strykningar före... Ingen bra förberedelse, hann knappt byta skor eller värma upp Yatzi kändes det som. Planen var genomdränkt och det klaffsade ordentligt när man både gick och sprang. Trots detta låg hindrena på maxhöjd! Varför???? Banan var i vilket fall jätteroligt och det var bara att gå in och försöka göra sitt bästa trots dålig förberedelse. Jag tyckte inte Yatzi hade något tryck alls när vi sprang och det kändes som om det gick jättelångsamt. Yatzi nollade och trots min känsla slutade vi på en 2:a plats!:) På totalt 5 starter i agilityklass har Yatzi tagit sina 4 SM-pinnar!!!! Han är verkligen säkerheten själv!

Hoppbanan var en riktigt rolig bana som passade oss helt perfekt. Jag var betydligt mer förberedd och riktigt taggad när det var vår tur. Yatzi hade piggat på sig ordentligt för vi bråkade i starten igen, han ville absolut inte sitta kvar:( När vi väl kom igång kändes han helt annorlunda än i första loppet, Yatzi tryckte på riktigt bra! För en gång skulle fick jag till alla svängar precis som jag ville och allt gick som planerat till hinder nr 13. Yatzi kom ut ur en tunnel och jag drog honom till mig för att ta ett hopphinder. Men tyvärr hade jag alldeles för bråttom framåt, så medan jag drog honom intill mig rörde jag mig framåt. Detta resulterade i att hindret han skulle ta inte längre var i hans linje och därmed sprang han förbi det:((( Jag ser ingen mening med att ta tillbaka Yatzi i sådana här lägen så vi fortsatte bara.

Tävlingsdagen var slut redan vi 13-tiden så jag och Pia åkte och shoppade på Freeport outlet innan vi åkte ut till Tjolöholmsslott och gick en riktigt skönt långpromenad på 2 timmar med hundarna.

Söndagen började med agilityklass. Också detta en riktigt rolig bana med mycket fart men en del svåra vinklar. Yatzi nollar återigen men jag gjorde ett klumpigt framförbyte som gjorde att vi tappade lite tid. Slutade på en 5:e plats.

Hoppbanan var också den rolig men mycket trockel och onaturliga svängar. I large och small var det nästan inga hundar som nollade medan i medium var det en hel drös som kom felfria i mål. Konstigt att det kan bli så!! Yatzi hade inte alls samma tryck som i agilityklassen, men nollar loppet och slutar 7:a. Detta lopp var det enda som blev filmat i helgen så länken till det finns nedan.

http://www.youtube.com/watch?v=lFDaFAqWgrw

Angående Yatzi ojämna tryck har jag kommit fram till att banor som är mycket rakt fram orkar han trycka på i sina steg och känns precis som vanligt att springa med. Men han orkar inte riktigt trycka ifrån i svängar, så när vi springer banor med mycket svängar, typ hoppbanan i söndags, orkar han inte maxa i svängarna och han känns jättelångsam. Jag får hela tiden vänta på honom och det är jag inte van vid. Men trycket framåt hade han inte för några veckor sedan så trycket i svängarna kommer väl också så småningom.

I måndags tränade jag och Carina med våra unghundar. Vi byggde en klass 1 bana förutom slalomet, totalt 17 hinder. Simpley som för några veckor sedan inte kunde springa många hinder på raken klarar nu att hålla fokus riktigt länge. Han springer förbi hinder emellanåt men det tycker jag gör mindre, han håller kvar sitt fokus och fortsätter jobba tillsammans med mig. Snabb som en vessle är han dessutom och har ett enormt bra sug framåt. Eftersom kameran fortfarande låg kvar i väskan efter helgen passade vi på att filma lite av träningen. Efter sista hindret tar Simpley som vanligt sitt ärevarv på egen hand..

http://www.youtube.com/watch?v=vHfpeoUEVO4

2 kommentarer:

Anonym sa...

STORA GRATTIS KRAMMAR IFRÅN OSS ALLA ;)
Madeleine

Anonym sa...

Simpley är riktigt snabb, han kommer att bli hur bra som helst! Grattis till alla pinnar. Har du filmen på Max, kan du isåfall ladda upp den på youtube eller något och skicka länken, hade varit kul och se.
Ha det bra, ses kanske imorgon.
MVH Carina