tisdag 7 september 2010

Helgens tävlingar

I lördags var det tävling i Lund. Hoppbanan var en lätt bana utan direkta fällor eller svårigheter. Med startnummer 72 hann jag titta på en hel del hundar innan det var vår tur. Det var många som blev felfria och jag bestämde mig för att satsa allt och köra på marginalerna med risk för disk eller rivning. Men hellre det än felfri och komma på typ 15e plats... Yatzi och jag gör ett näst intill prefekt lopp, vi tappade dock tid i slalometYatzi halkade till och fick ett stopp men han redde själv ut det och fortsatte. Vi slutade på en 4e plats vilket jag är väldigt, väldigt nöjd med.

Agilitybanan kändes också väldigt lätt, inga direkta svårigheter. Klockan han nog bli ca 18.30 innan det var vår tur att springa och jag kände mig inte alls laddad eller fokuserad. Men det var bara att gå in och köra. Också där gör vi ett riktigt bra lopp och slutar på en 2a plats av ca 70 startande tror jag det var! Yatzi kändes riktigt laddad och explosiv i båda loppen. Det enda jag är missnöjd med är våra starter... När Yatzi är så laddad som han var i lördags är det som om han har ett gummiband i rumpan, han kan bara inte sitta kvar utan asar sig längre och längre fram. Jag ägnar säkert minst 30 sek innan varje start till att få han att stanna kvar och jag kan inte gå längre än 1/2 meter från första hindret. Så här dåliga starter har vi inte haft på flera år:( Problemet är ju att på träning sitter han som ett litet ljus oavsett vad jag gör.

Foto av Andkvist
Söndagens tävling gick i Höör med agilityklassen tidigt på morgonen. Det var ingen bana jag kände något speciellt för, några fällor men inte mycket handling. Yatzi kändes jätteseg hela loppet, han kom liksom inte igång. Dessutom rev han ett hinder, men det var mitt fel som vanligt som kallade på honom när han var i luften och då vet jag ju att han tappar bakbenet (dumma mig som aldrig lär mig).

Hoppklassen var en riktigt klurig men underbart rolig bana! Jag älskar tekniskt svåra banor och jag behöver det för att jag ska jobba loppet igenom. På lätta partier eller lätta banor blir jag passiv och slarvig. Den här banan var full av fällor och dessutom ställde den krav på bra och varierande handling, man kunde inte slappna av någonstans! Me like!!! Yatzi och jag gör ett klockrent lopp, alla svängar sitter som smäck och slalomingången var svår men jag litade på Yatzi och lät honom klara den på egen hand vilket han naturligtvis gjorde. Allt gick perfekt till näst sista hindret... Det var ett staket med 3 hinder där de skulle runt hinderstödet på sista hindret. Yatzi blev så tight på hinder nummer 2, han hoppade i princip parallellt med hoppribban och jag var lite efter så när han är på hinder nr 3 och jag egentligen skulle ta honom runt hinderstödet mot mig är jag inte alls rätt placerad så Yatzi hoppar även det hindret nästan parallellt med hoppribban. Jag inser att jag inte kan kalla tillbaka honom runt stödet eftersom hans riktning är helt åt andra hållet. Hade jag varit lite kvicktänkt skulle jag gjort ett bakombyte istället men det var jag inte... Jag blir tvungen att springa utom det 3dje hindret medan Yatzi svävar ut i en stor båge innan vi lyckas ta oss till sista hindret. Detta kostade oss väldigt mycket tid tyvärr:( Vi slutar på en 8e plats.

Tyvärr fick jag inget av helgen lopp på film.

Jag är jättenöjd med helgens tävlingar! Lördagen gav fina resultat, men mest nöjd är jag med söndagens hoppklass trots min miss. Trots att Yatzi vilat från agilityn totalt 8 månader av 10 och inte tränat någon handling eller teknik sedan förra sommaren fixar han alla svårigheter. Det löna sig med bra grundträning och en stor portion rutin på det!!

2 kommentarer:

Mikaela sa...

Har problem med Ellas starter för tillfället också. Hon tjuvar flera steg och jag vet att om hon kommer för nära första hindret river hon till 99%. Tråkigt att börja varje lopp med en liten konflikt...

Kul att det fortsätter att gå så bra för er! Ett stabilt ekipage - är ni sm-klara nu?

Anonym sa...

Grattis till era placeringar. Tack för filmen.
/ Carina