fredag 31 december 2010

Gott nytt år!!!

Snöpulsning hör numera till mina hundars nästan dagliga fysträning. På ängarna här hemma har snön drivit så på vissa ställen är snön inte så djup. Kan inte säga att de tycker det är jättekul men det är ju nyttigt! Extra svårt är det eftersom jag vill att de ska skritta, Yatzi har förstått detta medan Simpley gärna fuskar och skuttar istället.
    
En välbehövlig paus...
Igår på förmiddagen var jag och tränade agility med Susanna och Zorro. Eftersom det inte blir så mycket träning nu på vintern försöker jag träna lite av varje vid varje träningstillfälle. I vanliga fall tycker jag om att fokusera på en eller två saker per träningspass. Simpley överraskade mig med sitt slalom. Han har aldrig gått så fort igenom det!!!! Verkar som om 1 veckas vila har gjort underverk! Däremot märkte jag att mot slutet av träningspasset när han var trött gick slalomet långsammare igen. Han är väldigt mån om att det ska bli rätt så då sänker han farten för att klara av det. Klok hund!

Både jag och Susanna är övertygade om att hundarna lär sig mycket av att titta på varandra. Vi har båda tränat in x antal moment på detta vis. Så igår passade jag på att köra vippan med Yatzi en väldans massa gånger när Simpley fick stå bredvid och titta på. Yatzi gör vippan exemplariskt så det är bara att hoppas att Simpley ser och lär:) Simpley fick också träna på vippan efteråt.

Det blev en riktig heldag med hundarna igår. På eftermiddagen drog vi iväg och vallade för Madde. Det var länge sedan hundarna jobbade med fåren men de hade inte glömt eller tappat nämnvärt. Vi kom överens om att båda hundarna måste tagga ner och vara lite lugnare med fåren, så det blir vår fortsatta träning. Simpley är en hund med väldigt bestämda åsikter och han älskar att valla lika mycket som han älskar agility. När vi ska gå ifrån fåren ställer han sig och vägrar gå så jag får gå och hämta honom, sen blir han rasande när jag bär ut honom... Tur han väger 5,5 kg och inte 55 kg, hade blivit jobbigt att försöka flytta på honom då;)

Simpley är också väldigt besviken på att vi inte skottat på en vecka nu... Varje gång vi är ute springer han förväntansfullt till sin älskade spade.
Om ingen gör något med den börjar han själv gräva både på den och runt den, så att den ska synas lite bättre och så att vi inte glömmer att använda den. Han skäller också på den för kanske, kanske kan den börja röra på sig då;)
Vill passa på att önska alla ett riktigt GOTT NYTT ÅR!!!

4 kommentarer:

Mikaela sa...

Gott nytt år!
Kram

Anonym sa...

Godt nytår - og et ekstra knus til Simpley :-D
Johanna

Anonym sa...

Oj, ser i förra inlägget att du verkligen gjort allt du kan för att få tag på Obtrack i rätt storlek till Simpley. Inte dåligt att importera ända från London! :)

Ja, en fördel med snön är ju snöpulsning. Det är ju väldigt positivt med sådan fysträning helt gratis!!

Kram Sofia

Madeleine sa...

Halloj tjejen ;)

Vi vill oxå önska dig ett helt fantastiskt nytt 2011 MED massor av vallning ;) Hundarna var på G sist och den där lilla Simpley är något extra <3 Är du ledig i veckan för en ny omgång??

Kramar ifrån oss