fredag 7 januari 2011

Bus i snön och mera vallning

I morse var vi och vallade för Madde igen. Målet idag var att båda hundarna skulle vara lite lugnare så att inte fåren rör sig så fort. Yatzi fick jobba med fåren från kortsida till kortsida och hela tiden ha närkontakt med fåren, då kunde han behålla lugnet och blev aldrig för het. Yatzi är dessutom jätteduktig på att gå i en båge runt fåren och inte bara rusa rakt på den. Så det passade honom att plocka ut dem väggen, gå en kortare stund bakom dem och sen plocka ut dem från nästa vägg.  
Simpley är helt vild när han kommer in till fåren. Som tur är kan jag säga åt honom att han ska lugna sig och då dämpar han sig direkt. Han gillar att gå långa raksträckor med fåren framför sig och kan då behålla lugnet när han känner att han har kontakt med fåren. Däremot när fåren står stilla och han "bara" ska stå och hålla koll på dem kan han inte hantera situationen. I ren frustration biter han mig, inte bara en gång utan han passar på att nypa till ett par gånger för säkerhets skull... Samma sak om jag håller emot i linan när han vill framåt och jag är nära honom, då hugger han. Knäppa lilla hunden...
 När vi kom hem sken solen och hundarna lekte på den skottade delen av trädgården.

Ibland går leken vilt till... Kolla Yatzis blick!:)

 Lika barn leka bäst;)



 Yatzi älskar att ligga i snön och spana.
 Kungen över hela skogen om du frågar honom själv;) (Inte bara skogen förresten utan hela världen;)!)


2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka fina bilder! När man ser den Yatziblicken kan man förstå att han kan slakta burar ;0)
Pia

Madeleine sa...

Halloj tjejen ;)

VILKA FANTASTISKA BILDER <3 Killarna ser helt galna ut speciellt Yatzi när han "mular" Simpley i snön ;)
Ja det var skillnad på dom denna gången ibland fåren MEN det berodde på att vi ställde mera krav på pågarna och det gav resultat!! Jag hör av mig i morgon om det blir ändrade planer!!!

Kramar M