fredag 3 juni 2011

Yatzi i Falkenberg

Idag var det då äntligen dags för Yatzi att få tävla. Båda banorna idag var riktigt roliga och jag såg fram emot att få springa med Yatzi igen, det var ett tag sen sist. Först var hoppklassen. Yatzi överraskar mig med att sitta kvar i starten!!!! I Lund på klass 1 tävlingen för några veckor sedan fick jag möjlighet att startträna honom sist i två klasser. Denna lilla träning visade sig ha gett resultat!!! Jag inser att det inte kommer att bli ett långvarit resultat men det får mig att inse att jag borde startträna lite oftare, så lätt...

Fjärde hindret var en tunnel som det enda lösning jag såg var att bakombyta på. Just sådana byten, med den vinkeln, vet jag att Yatzi har svårt för, men jag såg inget annat alternativ så det var bara att chansa. Jag får in honom jättefint men efter halva tunneln vänder han och kommer ut igen:( Sen slarvar jag och skickar in honom fel i slalomet. Förutom dessa missar var det ändå ett rätt dåligt lopp. Jag gjorde ett tight bakombyte efter långhoppet men ändå fortsatte Yatzi rakt fram. Likaså på slutet när jag skickar honom över ett hinder där han bara ska runt hinderstödet, han bara fortsätter rakt fram:(( Lite trist, kändes som om vi inte alls hittat samarbetet som vi alltid brukar ha.

Även i agilityklassen blev Yatzi kvar i starten!!!! Sen gör Yatzi ett riktigt bra lopp, däremot var jag inte lika bra i det här loppet. Efter långhoppet skulle hunden utom ett hinder vilket Yatzi är suveränt bra på. Men istället för att bara skicka honom utom och själv sticka iväg för att placera mig rätt står jag kvar och väntar tills han hoppat. Jag blev efter vilket leder till att jag inte kan visa honom på hindret innan slalom vart han ska. Först svänger han åt fel håll, sen när jag väl får honom åt rätt håll siktar han in sig på fel hinder innan han till slut siktar på slalomet. Yatzi talade noga om sitt missnöjde med mig. Han skällde på mig, tittade på mig med en mycket talande blick "men varför SÄGER du inte slalom från början då", innan han tog slalomet!!! Trots denna miss som tog lång tid slutade vi 6:a. Men det skönaste var att allt stämde igen!!! Nu ser vi fram emot morgondagen!!!!

Inga kommentarer: