måndag 4 juli 2011

Karlskrona

I helgen var vi i Karlskorna och för ovanlighetens skulle var det både klass 1 och 3 båda dagarna. Yatzi var först ut på lördagen med en hoppklass. Banan var riktigt rolig och vi var båda taggade och laddade när det var vår tur. Vi gjorde ett jättebra lopp och jag, liksom många som tittade på, trodde vi var felfria när vi kom i mål. Då säger speakern att vi hade 5 fel??? Jag gick direkt och frågade vad vi hade fel på och som svar fick jag långhoppet. Så himla surt, ett kanonlopp som hade räckt till topp 3 placering:( Jag har tittat på videon och jag kan fortfarande inte förstå vad vi fick fel på, han river inte hindret!!!???

Agilitybanan var även den jätterolig med en svår början där många diskade ut sig. Yatzi läste mig klockrent och vi fick till ett näst intill perfekt lopp som ledde till 1:a plats och vinst!!!

Som sagt, jag älskade båda klass 3 banorna på lördagen, roliga banor med en hel del svårigheter så att man fick jobba med hunden. Både jag och Yatzi gillar när det händer grejer hela tiden på banan, ju svårare desto bättre nästan;)

På söndagen däremot var klass 3 banorna alldeles för enkla enligt mig. Det var i princip bara till att springa och sådana banor inspirerar mig inte alls. Men det var bara att försöka gå in och köra på i alla fall. Yatzi gjorde ett bra hopplopp fram till han fick en rivning:( Jag var i valet och kvalet om jag skulle kliva av men valde att fortsätta. När vi kom till slalomet slarvade jag och skickade in honom fel, sen valde jag att kliva av. Det känns som om det går troll i våra hoppklasser! Alltid minst 5 fel:( Speciellt lördagens lopp kändes surt...

Även agilitybanan var en lätt bana. Yatzi gjorde ett jättebra lopp förutom svängen innan slalom som blev väldigt vid. Sen, som fjärde sista hinder skulle hunden in i tunneln under A-hindret. Jag hade bestämt mig för att göra ett bakombyte på den för att få en bra sväng efteråt. När jag ropar "genom" till Yatzi tittar han sig omkring och säger "var? Jag ser ingen tunnel!!". Jag fortsatte att ropa "genom" och sprang mot tunneln men fortfarande såg Yatzi ut som ett frågetecken och bara irrade runt. Till slut var jag ända framme vid tunneln och såg han den, efter att nästan sprungit förbi den... Vi borde nog fått en vägran där tycker jag... I vart fall blev det omöjligt att göra ett bakombyte eftersom jag i princip stod men handen inne i tunneln, så vi fick en jätteful sväng efter tunneln. Denna stora miss kostade massor av tid så vi fick ingen bra tid eller placering, men jag kan inte klandra Yatzi, han såg helt enkelt inte tunneln hur mycket han än letade, stackarn...



Simpley

På lördag eftermiddag, i typ 30 graders värme var det Simpleys tur. Om klass 3 banorna var roliga så var klass 1 banorna desto svårare och inte lika roliga.

Med startnummer 1 var jag osäker på om jag skulle kunna tagga Simpley som jag brukar innan ett lopp, han brukar få stå och hetsa på ett par hundar innan det är vår tur. Men det visade sig inte vara något problem, Simpley taggade nämligen igång på folk som gick banvandring! Lika vild som när han taggar på hundarna blev han!!

Simpley fick en riktigt dålig sväng innan balansen, jag trodde jag skulle vara mycket längre fram och hinna göra ett framförbyte men den lilla hunden for iväg som en kanonkula. Lyckades rädda situationen, men snyggt var det inte. Vi var felfria fram till fjärde sista hindret som Simpley bara sprang förbi!! Hunden kom ut från en tunnel hade bara ett hinder inom synhåll, och detta enda hinder sprang Simpley förbi! Det var inte ens svårt!!! Tyvärr glömde "kameramannen" följa med i loppet så just den biten syns inte på filmen:( Så surt, vi klarade alla svårigheter på banan, men vi klarar inte av den lättaste biten:(

Hoppbanan hade ett slalom som många hundar reagerade på. Skenorna på marken låg på fel håll, så hunden trampade på metallskenorna. Många hundar, speciellt de "gröna" hundarna hade stora problem med att de halkade. Jag märkte att Yatzi gick jättelångsamt i slalomet, men han är rutinerad och klarade av att parera det. Simpley däremot kom in i slalomet med sin vanliga fart och började sen halka, vilket ledde till att han gick ur:( Sedan blev det några småmissar på den lättare partierna av banan men vi klarade biten efter långa raka tunneln som var det svåraste på hela banan. Simpley var nog nöjd med sig själv i alla fall, kolla in ärevarvet på filmen;) Men jag var nog mest över slalomet! Som sagt, många hundar hade problem med det och även rutinerade klass 3 hundar gick ur. Vi var också många, även domare, som sa till tävlingsledaren och de måste göra något åt det, t e x sätta silvertejp på så att det inte var så halt. Men alla åsikter bara ignorerades och inget gjordes... Jättedåligt!!!

Söndagens agility klass 1 var en bana som jag bara älskade!!! Den hade sina svårigheter men ändå fina linjer för hunden. Simpley gjorde ett näst intill prefekt lopp fram till hopphindret efter slalom. För första gången på tävling skulle jag få använda mitt "back-kommando" vilket jag såg fram emot. Tyvärr blev Simpley så tight över hindret att han rev det:( Kan bero på att jag aldrig tränar med ribban på 30 cm... MEN efteråt visade det sig att jag aldrig varit så glad för en rivning tidigare!!! Hindret efter var nämligen balansen. Simpley gjorde ett fint kontaktfält men han stack innan mitt släppkommando. Hade vi varit felfria hade jag nog fortsatt för att få ett nollat lopp. Men med 5 fel i bagaget var det bara att ta tillbaka honom. Det var länge sedan han tjuvade på kontaktfältet men det får aldrig löna sig!!! På det hela taget är jag supernöjd med det loppet och jag fick många snälla kommentarer om det efteråt, min duktiga lilla hund!

Hoppbanan var en riktig springbana som inte alls föll mig i smaken. Simpley är ju väldigt snabb men inte så bra på att släppa mig och bara dra framåt, vilket gör att sådana banor är väldigt svåra för oss. Jag höll andan genom slalomet och gick i princip bredvid honom för att han inte skulle känna sig stressad. Han kunde dock i detta lopp parera de hala skenorna och tog sig igenom slalomet sakta men säkert. Jag hade sen bestämt mig för att testa att göra ett bakombyte efter platten som vi hade problem med för några veckor sedan. Men vi har tränat på det och jag ville se om träningen gett resultat. Och det hade den, det funkade jättebra!! Sen började dock strulet, efter korta tunneln ropade jag "genom" försent så Simpley fick en ful sväng och även efter långa tunneln glömde jag ropa "fram" så han vänder sig om och tittar efter mig istället för att ta långhoppet. Det är det som är så svårt med Simpley, jag måste hela tiden vara på honom för att han ska driva framåt, annars tittar han direkt på mig och viker in mot mig. Det är liksom en extra grej jag måste tänka på förutom allt annat. Många andra hundar har det naturligt.

Målrakan sen var inte helt rak och med andra ord jättesvår. Jag hatar målrakor med Simpley eftersom han aldrig tar sista hindret om jag så bara är lite efter honom. På den här banan var jag tvungen att göra ett bakombyte på näst sista hindret. Simpley börjar då snurra och jag ser på honom att han absolut inte tänker ta sista hindret. Men jag var envisare, snabbt som ögat tar jag tag i honom och i princip kastar honom över hindret, för över skulle han! Givetvis blev vi diskade men det gjorde inte så mycket efter ett sådant dåligt lopp. Simpley blev nog rätt sur på mig för han bet mig mer än vanligt när vi kommit i mål....



Några foton på hundarna på Susanna Nilsson tagit. Yatzis foton är från SM, Simpleys från Karlskrona när han väntar på sitt släppkommando på vippan.




2 kommentarer:

Anonym sa...

så fint han går trots värmen lilla Simley. Stacy hade en riktig "stolpe-ut" helg hon också med 4 st 98%-lopp... men nästa gång får vi ta dem Susanne ;) Kram Sofia

Anonym sa...

Tittade precis på resultaten från tävlingen igår. Superstort grattis till två utklassningssegrar:)

/ Susanna