torsdag 28 juli 2011

"Sistahinder" träning

I tisdags var vi i Åhus och tävlade tre klasser inofficiellt. Syftet för min del var att prova olika sätt att få Simpley att ta sista hindret. Jag och Pia har klurat en del på varför han inte vill ta det och vi har kommit fram till ett par olika teorier. Den första teorin är att Simpley "slår över" när jag skriker "fram, fram, hopp" som det ju lätt blir att man skriker lite upphetsat i slutet av en bana. Simpley lägger ju av i slalom (och på balansen om jag försöker hetsa honom att öka farten) när jag hetsar honom, så kanske är det samma sak här, när han märker att jag hetsar tänker han inte vara med längre.

Den andra teorin är att han tar ut sin "målglädje" i förskott. Simpley vill alltid springa ärevarv när han kommer i mål, innan han sen hugger mig i händerna. Teorin då är att han inte riktigt kan hålla sig utan börjar springa sitt varv innan sista hindret. Precis som t ex en hund på platsliggning har svårt att ligga kvar när matte/husse kommit tillbaka innan den har fått kommano att sätta sig upp.

Så igår hade jag tänkt två olika sätt att "lura" honom att ta sista hindret. Första loppet, agilityklassen, var min plan att hålla tyst. Men av ren vana kom ett "fram" ur min mun när han tagit däcket utan att jag tänkte på det. Naturligtvis sprang han förbi sista hindret... I övrigt gjorde han ett jättefint lopp som hade räckt till vinst. Måste säga att jag tycker han gör sin vippa exemplariskt!!! Men dumma, dumma mig som sumpade en chans att prova en av teorierna:((

Nästa lopp, en hoppklass, hade jag bestämt mig för att säga ett "vänd"-kommando och låta honom vända in mot banan igen och ta näst sista hindret bakifrån innan vi gick ut. Detta funkade helt perfekt!!!! Enda problemet är att jag inte vill göra detta varje gång, för smart som Simpley är kommer han säkert att börja trilskas när jag säger detta kommano oavsett situation, för det kan ju faktiskt vara sista hindret på banan... Men jag vet nu att det kan funka och jag har ju även mitt "back"-kommando jag kan säga och få samma resultat. Är vi felfria i ett lopp kan jag ju utnyttja det, har vi fel kan vi lika gärna diska oss... I övrigt var det inget jättebra lopp. Jag slarvade när jag skickade in honom i slalomet så han kom in i andra porten. Sen tänkte Simpley springa förbi ett hinder som stod i linje med det han hoppade. Bara för att jag inte tänkte springa exakt i samma linje som honom. Bakläxa! Det bästa då är att ta tag i honom och "kasta" honom i rätt riktning. Men nu var inte fokus att göra snygga lopp utan att komma fram till hur jag ska få honom att ta sista hindret!!

Till sista loppet, också ett hopplopp, hade jag bestämt mig för att hålla tyst på målrakan (försöka i alla fall...). Banan var jättesvår efter slalomet och när Simpley märkte att jag inte tänkte följa med honom framåt efter slalomet ville han gå ur innan sista porten. När vi gjorde om det och det blev fel igen märkte jag att han började bli låg. Enda lösningen var att rusa med honom i hela slalomet och strunta i hur hindrena skulle tas efteråt. Vi kom trots allt in i loppet igen och får en härlig springbana med raksträckor som Simpley tar hur självständigt som helst!! Vid målrakan lyckades jag hålla tyst och Simpley tog sista hindret!!!! Jippii!!! Att han hoppade ramen på däcket spelar mindre roll. Han vill ha ett kommando där men jag hade inte tid, jag var fullt koncentrerad på att försöka hålla tyst!



Idag har vi ytterligare en inofficiell tävling och då har jag en möjlighet till att se om det verkligen funkar!

Yatzi fick också springa agiiltyloppet. Syftet med honom var startträning. Han sitter ju så dåligt på tävling men jag brukar ha svårt få fram en tjuvstart när det är inofficiell tävling, han känner på mig att det inte är på riktigt. Men igår provocerade jag honom så att han tjuvade ordentligt över första hindret! Perfekt!! Jag gick tillbaka och satte honom och sen kunde jag starta honom i lugn och ro. För hans del brukar det räcka med att jag påminner honom en gång, sen sitter han fint (ett par tävlingar i alla fall..). I övrigt gick loppet jättefint, men jag hade inte väntat mig något annat;)

1 kommentar:

Malin sa...

Vet inte om du kommer ihåg mig.. Vi träffades iallafall i Ulricehamn och jag ville bara säga att det är glädjande att du och Simpley börjar få bukt på målrakorna. Nu blir ni ruggigt farliga!

MVH
Malin med sheltien Ronja