söndag 28 augusti 2011

Halmstad

Igår var jag i Halmstad och tävlade med Simpley. Hoppbanan kändes inte alls rolig när jag banvandrade, dels en threadle, och dels målraka med 4 hopphinder som inte stod på linje och som dessutom var vinklade lite olika. Jag har tränat en del staket med Simpley men inte blandat in threadle än, så det kändes lite typiskt att det var en sådan med i banan... Till min stora glädje tog Simpley threadlen utan problem!! Tror staketträningen har fått honom att förstå att han ska ta även hinder som står parallellt med hans väg. Vi var felfria fram till målrakan som jag inte visste hur jag skulle reda ut. Simpley drog fint på de tre första hindrena, sen var det bara det där svåra sista hindret kvar... Han gjorde en fulsnurr och var på väg förbi hindret men jag var rätt långt bak efter och lyckades göra ett bakombyte på honom så att han tog hindret. Inte snyggt, en hårsmån från vägran och vi tappade tid men det räckte till vinst och därmed pinne!!!

I agilityklassen missförstod Simpley mig vid hinder nummer 3. Jag tänkte ta honom runt hinderstödet men han trodde jag skulle göra ett bakombyte och gick runt andra hinderstödet istället. Jag lyckades rädda situationen och vi kom tillbaka fint in i loppet. Tyvärr fick vi en 5a på A-hindrets nedfart. Jag har märkt att han har en tendens att hoppa A-hindret om jag är efter honom:( I vart fall gjorde vi ett riktigt snyggt lopp fram till sista tunneln. Jag trodde inte Simpley skulle vara så långt före mig när han sprang in i tunneln och jag fick en flashback från när jag och Yatzi krockade ordentligt en gång efter en tunnel så Yatzi bröt klobenet. Så jag blev nästan paralyserad och visste inte vad jag skulle göra, min enda tanke var att vi kommer att krocka!! Istället blev jag passiv och vi fick därmed en vägran på sista hindret. Efteråt tänkte jag att jag bara skulle låtit honom fara ut ur tunneln och gjort ett bakombyte, men det är lätt att vara efterklok... Jag är nästan glad att vi hade 5 fel med oss sedan tidigare så vi inte hade förlorat en vinst på det sättet.



I vilket fall så går Simpley så himla fint nu (förutom på målrakor då...), det är en fröjd att springa med honom:)!

2 kommentarer:

Anonym sa...

NI ÄR GRYMMA <3 <3 <3
Så super roligt att det går så himla bra för er!!! Du har verkligen tagit del av ordspråket Den som väntar på något gott ;)

Vi håller tummarna för era fortsatta framgångar!!

Kramar M

Mikaela sa...

Ska erkänna att jag varit dålig på att följa er också.

Det ska bli så roligt att se vad den lilla pärlan kan gå för. Just nu är de högt och lågt, alla tre valparna. Jag vet ju vad som finns på de här linjerna och hoppas på att få ut det mesta av det! :)

Kul att det går bra för er på tävlingarna! Ska ni till Rättvik? Kanske kan ses där...