torsdag 15 september 2011

En vänstervarvare och en liksidig

Igår var vi iväg och vallade igen, det var länge sen sist men det har varit så mycket annat. Den här gången hade vi med oss lite andra tips och råd inför träningen så det var med viss spänning vi gick in till de 8-10 fåren i 25:an. Träningen innebar att hundarna var lösa och att jag med en pinne i handen som en förlängd arm, skulle visa hunden vilket varv runt fårflocken de skulle springa. För en agilityhund borde detta vara ganska självklart eftersom det är som ett framförbyte. När jag väl sänt iväg hunden skulle jag backa iväg eftersom fåren alltid vill springa till människan och möta upp hunden och skicka den runt andra varvet. Hunden skulle med andra ord i princip springa i en åtta runt fårflocken. Eftersom både Yatzi och Simpley älskar att valla och springer de fortaste de kan är det inte helt lätt att hinna med allt, det går i ett rasande tempo och det gällde för mig att snabbt läsa fåren och samtidigt hålla koll på hunden och förflytta mig!! Yatzi har väldigt lätt för att gå runt fårflocken, och det räckte med att jag visade honom vilket håll han skulle ta så kunde jag lita på att han sprang det varvet i en fin cirkel runt fåren. Han hade dessutom lika lätt för höger- och vänstervarv. Han är som vanligt lyhörd och följde fint mina rörelser. Däremot har han svårt för när fåren står still i ett hörn. Istället för att hålla dem i hörnet blir han lite för ivrig och sätter fart på dem igen och igen och igen... Lite övertänd och för ivrig!! Men roligt hade han och duktig var han:)!!

Simpley är en liten annan sort att valla med. Han är minst lika tänd och älskar verkligen också att valla men han springer helst bara vänstervarv. Han är jätteduktig att springa runt fårflocken i en fin, vid cirkel men när jag försökte få honom att byta håll tyckte han mest att jag var i vägen, och den där dumma pinnen parerade han fint rätt igenom (framförbyte vad är det?)!! "Flytta på dig, jag vallar" verkade han tänka... Jag fick liksom inte riktigt vara med i hans vallning... Men västervarven gjorde han jättefint!! Och när han hade fåren i ett hörn ställde han sig ca 1 meter ifrån dem och hade kolla på alla, lugnt och fint och jag kunde kalla in honom och han släppte fåren jättebra.

Vi hade så himla roligt och hundarna och jag var nog lika trötta i huvudet när vi var färdiga. Jag önskar jag hade filmkameran med mig, men det får bli en annan gång.

1 kommentar:

Anonym sa...

Halloj Susanne ;)

Super häftigt att ni har haft möjlighet att valla;) Jag vet ju om att ni alla bara älskar det <3 !!

All lycka till!!

Kramar M