onsdag 28 september 2011

Tävling på Bornholm

I helgen var vi, som jag skrev tidigare, och tävlade på Bornholm. Simpley började med en öppen hoppklass på lördagsmorgonen. Jag tyckte början kändes hopplöst svår, Simpley har svårt att släppa mig efter att jag tagit honom med plockhanden. Men han gjorde det exemplariskt och vi vann klassen!! Nästa start var en hoppklass 2. Återigen gjorde vi ett jättefint lopp, dock ett litet stopp på slutet som nog hade kunnat vara en vägran i Sverige. Men vi vann denna klass också med stor marginal! Bra början på dagen kan man säga;)

I den öppna agilityklassen får vi också till ett riktigt, riktigt bra lopp. Dock kom Simpley på fel sida om tredje hindret efter platten. Han hade linje på rätt sidan men jag tror jag visade ut med handen. Helt mitt fel alltså, Simpley gick suveränt hela loppet! Dagen avslutade för Simpleys del med agilityklass 2. Återigen gör vi ett jättefint lopp, ett litet stopp på vägen som jag lyckas rädda men helt plötsligt fick Simpley ett återfall och sprang förbi sista hindret trots att jag var precis bredvid hindret:((( Riktigt, riktigt surt!! Varför skulle han springa förbi sista hindret på en klass som vi var felfria i? Dessutom trodde jag att de värsta av dessa fasoner var över, men tydligen kan de återkomma:(... Förutom detta hade vi en riktigt bra dag men mycket fint uträttat på banan.



Yatzi sprang agilityklass 3 på eftermiddagen. Med eftermiddags solen i ögonen i kombination med att han var fullständigt överladdad gjorde att han brakade in i första hindret:( Vippan var tredje hindret och jag tror inte Yatzi var beredd på den sandade ytan så han kunde inte hålla sig kvar på den. Jag valde att ta om vippan och fick därmed lämna planen.

Söndagen började med en öppen agilityklass för Simpley. Jag tog honom lite för tight över hinder nummer 2 så han kom på fel sida om hinder nummer 3, en vägran med andra ord. Men sen valde Simpley att ta tunneln, om och om igen istället för balansen (detta brukar han kunna klockrent på träning) så vi diskade oss. Sen fick vi lite strul efter slalomet men det var jag som slappnade av lite för mycket efter disken. I agilityklass 2 ändrade jag mig i sista sekund på banvandringen om vilken sida jag skulle vara om hindret efter långa tunneln i hörnet. I sista sekund valde jag den sida som jag trodde Simpley skulle få tightast sväng efter tunneln. Jag hann dock bara gå banan på denna sida en gång. Återigen hade vi tidigt startnummer så jag hade inte tillfälle att titta på något annat ekipage. När vi väl var där och jag vrider upp märker jag att jag skickar Simpley mot helt fel hinder:( Med den fart Simpley har hade jag inte en chans att stoppa honom:( Disk men det var helt mitt fel, Simpley gjorde ett jättefint lopp!! Jag såg sen att alla som var på den sida jag var fick samma fel som vi. Om jag velar mellan två alternativ så verkar det som om jag alltid väljer fel alternativ...

I den öppna hoppklassen, som var en riktig springbana, drog inte Simpley mot hindrena efter slalom som jag förväntat mig, men jag lyckades få över honom utan vägran, men det kostade en del tid. När jag sen satt och tittade på de andra hundarna visade det sig att alla hundar drog mot höger och de fick samma problem som vi, tror de siktade in sig på tunneln. Vi vann i vart fall klassen med 12 sekunder!!! Sist på dagen för Simpleys del var hoppklass 2. Jag var helt villrådig hur jag skulle få in honom i en tunnel. Skulle jag göra bakombyte och troligen få in honom i fel tunnelöppning eller springa på andra sidan och troligtvis skicka honom över ett hopphinder istället?? Med startnummer 1 hade jag ingen tid att fundera och titta på de andra, så när jag gick in på start beslöt jag mig för ett bakombyte. Tyvärr resulterade det i fel tunnelingång Jag ser sen på filmen att jag var för långt från hindrena på rakan, hade jag varit mer i Simpleys linje hade bytet inte blivit så skarpt och jag hade kanske fått in honom i rätt öppning, men det är lätt att vara efterklok. Simpley gjorde i vart fall rätt!!!



Yatzi startade återigen i agilityklass 3. Jag har inte tävlat med honom på nästan två månader och känner att jag tappat hur jag ska handla honom. Jag handlar Simpley och Yatzi helt olika och de svarar helt olika på min handling. Jag använder även helt olika kommandon (bara för att göra saken ännu svårare;)). Jag som annars är så säker på Yatzi kände mig plötsligt väldigt osäker. Det började inte så bra när jag sprang på andra sidan A-hindret mot vad jag tänkt, vilket gjorde att Yatzi fick en lång väg runt oxern. Efter långhoppet skulle hunden till slalomet men det stod ett hopphinder rakt fram, väldigt nära som Yatzi gladeligen tog! Disk!!! Hade jag bara ropat hans namn istället för hans uppmärksamhets kommando (som betyder ta hindret, därefter titta på mig) hade jag fått stopp på honom men jag glömde det:( Klantiga matte men Yatzi var lycklig i alla fall, han märkte inte att det blev fel.



På det hela är jag nöjd med helgen även ifall vi delvis fortsätter vår svit med "stolpe ut" lopp!!!

1 kommentar:

Catharina sa...

Tittat på Simpleyfilmerna...ni är så "JÄDRA" BRA!