torsdag 27 oktober 2011

MH

Förra söndagen var jag på MH-beskrivning med Simpley. Det var med viss spänning jag åkte dit... Eftersom Simpley inte är som andra hundar hade jag inte en suck om vad han skulle göra. Han skulle lika gärna kunna tycka att allt var urlöjligt och fullständigt ignorera alla moment, eller så skulle han lika gärna kunna gå igång på allt och bli hetare och hetare. Jag gjorde MH med Yatzi när han var, så när som på månaden, lika gammal som Simpley, så det var lite kul att se skillnaderna. Med Yatzi visste jag ganska väl innan beskrivningen vad han skulle göra och jag hade rätt på alla moment. Men som sagt, med Simpley hade jag inte en aning...

Det började med kontakt och samarbete med testledaren. Simpley kastar sig inte på folk men går gärna fram och säger hej. Han har heller inga problem att gå iväg med någon annan eller att någon klämmer lite på honom. Som beskrivaren sa, han är inte överväldigad men tycker det är helt ok.

Leken, där testledaren och jag kastade en JÄTTEstor leksak mellan oss tyckte Simpley var en väldigt rolig lek. Däremot ville han inte kampa med leksaken eller hämta den när den kastades (tror jag det, den var lika stor som honom och vägde säkert därefter).

Jakten, eller förföljande, går till så att föraren går med hunden i ett snöre och föraren ska på testledarens kommando stanna. Samtidigt som föraren stannar börjar ett byte röra sig i zick-zack ca 10 meter framför hunden. Simpley som är väldigt följsam i koppel går fint vid min sida och när jag stannar vänder han sig naturligtvis om mot mig och undrar varför vi stannar. Så han såg inte ens bytet!!! Synd eftersom jag vet att han skulle jagat om han sett det, men samtidigt är det ju precis det beteende jag vill ha, att han söker kontakt, när vi går i koppel och jag stannar...

Aktivitet, eller snarare passivitet, där föraren ska stå still i tre minuter, var inga problem för Simpley. Han stod och nosade lite och tittade sig runt, sen satte han sig vid min sida och filosoferade.

Vid avståndsleken reagerade Simpley inte alls som han gör till vardags. I normala fall måste jag alltid ha "hökögon" när vi är ute, får Simpley syn på någon som rör sig längre fram pinnar han snabbt dit för att kolla vad det är och jag har svårt att få stopp på honom. Men på MHt gick han bara fram ca fem meter från mig och stod bara och tittade! När jag sen gick fram tillsammans med honom brydde han sig knappt om personen där framme. Knepigt!

Nästa moment var dumpen. När overallen flög upp backade Simpley 4-5 meter bakåt men med svansen rakt upp och skällde på dumpen. Sen behövde han min hjälp för att våga gå fram till dumpen. Men sen när vi skulle gå runt den brydde han sig inte nämnvärt om den. Skakade på sig och tyckte det var lite tramsigt.

Skrammlet var det som Simpley tyckte var jobbigast. Han behövde mycket hjälp av mig för att ta sig fram och kolla vad det var efteråt.

Spökena var han först kaxig mot, svansen upp och skällde. Men när de närmade sig backade han men fortsatte skälla med svansen upp. När jag sen gick fram till ett av spökena vågade han inte följa med, han var ju tvungen hålla koll på det andra spöket! Efter mycket lockande kom han dock fram. När han sen insåg att det var en människa där under tyckte han leken var ganska tramsig...

När det sedan var dags för lek igen var Simpley snabbt med på noterna. Han tyckte det var lika roligt som i början och skotten reagerade han inte alls på.

Generellt kan man säga att Simpley reagerade på momenten (vilket ju alla hundar gör), utan att bli rädd men att han inte hade behov av att gå fram och undersöka dem efteråt. Han ville typ bara skaka på sig och sen gå vidare. Intressant är att detta beteende går igen lite när vi tränar. När jag hetsar honom eller t ex när vi tränar slalom (som jag ju inte kan köra många gånger) så lägger han hellre av än att fortsätta kämpa fast det blir lite jobbigt. Inget fel i det, men väldigt intressant att kunna härleda ett beteende...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den där kampleksaken är alldeles för stor för små hundar. Förstår inte varför de inte kan ha en mindre modell också.
Det var väl ett bra resultat på MH:et.

/ Susanna

Emelie & Sidney sa...

Verkar ju som att det gick hur bra som helst på MH! Jag vill också gå ett med Sidney! Hoppas att allt är bra med dig annars! /Emelie & Sidney