söndag 20 november 2011

Mer diskriminering och "galengenen"

I veckan har jag, förutom svåra slalomingångar, tränat mer diskriminering. Ett träningspass ägnades åt att ta rätt på hopphinder och tunnel. Hundarna kan skilja på kommandona rätt bra, men när man utmanar dem lite så är det inte alltid det blir rätt... Vid kombinationen nedan varierade jag vilken sida jag sprang på, om jag startade tillsammans med hundarna, före eller efter. Samtidigt varierade jag slumpmässigt om de skulle ta hoppet eller tunneln.
Sen flyttade jag tunneln och körde på samma sätt, sprang på olika sidor, startade från olika håll, olika starter och varierade vilket hinder hundarna skulle ta. Allt för att de verkligen skulle lyssna på vad jag sa.



Förutom diskriminering fick vi även tränat på framåtsändande som somliga kan ha lite svårt för;)

Galengenen
Som jag skrivit om tidigare på bloggen så har Yatzi och Simpley samma gammelfarfar. Igår hade vi lite roligt åt att denna gammelfarfar måste haft en "galengen" som gått i arv till båda hundarna. Att Simpley är galen och lite utflippad tror jag alla vet vid det här laget. Att mina händer är fulla av ärr och jag har blåmärken överallt säger ju en del. Att han blivit kallad "rabiessmittad kanin" av någon säger ju också en del...

Men Yatzi uppfattas nog oftast som en snäll, följsam och gosig hund, vilket han oftast är. Men ser man honom bredvid en agilityplan där någon annan springer kan man redan där börja undra vart denna lugna hund tog vägen... Att han sen älskar alla maskiner som låter, ju högre desto bättre, är det nog inte många som vet om. Han försöker äta upp dammsugarmunstycket (inte bryr han sig om att tungan sugs in!), tar man fram en hammare (den låter ju så roligt) kastar han sig över den och biter. Det räcker förresten med att man plockar fram något från verktygslådan, det kan ju vara ett verktyg som låter och han blir helt vild... För att inte tala om alla roliga hushållsapparater som finns (elvisp, foodprocessor mm). Tvättmaskinen är en annan favorit, man behöver bara börja samla in tvätt så blir han vild och galen. Eller i bilen, om han av någon anledning sitter i framsätet, sätter man på torkarbladen sitter han nästan bokstavligt talat i rutan och försöker äta upp torkarbladen...

För att inte tala om när man möter en joggare eller cyklist ute (ibland även bilar:(), då är lyckan gjord för båda hundarna!! Yatzi dra iväg fram och tillbaka, fram och tillbaka i 190 och skäller som en galning (han hade mer än gärna bitit dem i byxbenet), Simpley blir en "rabiessmittad kanin" och springer från sida till sida och försöker fånga något osynligt som finns högt upp i luften.

Detta är bara bråkdelen av tokigheterna som den där galengenen har gett båda hundarna. Ibland, som igår, kan jag skratta åt det, ibland sliter jag mitt hår för att få bukt på den. Men det är ganska uppenbart att de har någon liten knäpp gen gemensam;) Kanske är det därför de trivs så bra ihop!!

2 kommentarer:

Mikaela sa...

Du funderar inte på att skaffa en hund till? ;) Du kan få låna Gry. Hon har fullt av galna gener :)

Känner igen kampen med dammsugaren. Flashi är precis sådär, och även hn tar munstycket i munnen.

Anonym sa...

Kul med galengenen;)

Hur blev det förresten med tiken som Yatzi skulle para?

/ Susanna