onsdag 21 december 2011

Ännu mer träning

Vi fortsätter träningen så länge det går (känns som att det gäller att passa på så länge det är barmark). I lördags var jag och Gunilla på klubben igen och byggde en kombination som vi körde på flera olika sätt, se några av kombinationerna nedan. Vi insåg ganska snabbt att alla hundarna var dåliga på skikthandlig (från 3 till 4 och 9 till 10 på första kombinationen), så det blev lite extra fokus på detta.





Även idag har jag varit ute och tränat skikthandling. Jag satte upp tre hinder parallellt med varandra som i kombinationerna ovan och tänkte värma upp med lite repetition av staket och threaddle som Simpley brukar vara säker på. Men inte idag.... Det var som om han aldrig har kunnat skilja på dessa två:( Så det var bara att backa bandet och börja nöta igen. Sen passade jag även på att blanda in skikthandligen så att han fick tänka lite extra. Till slut satt alla tre som de skulle (för ett litet tag i alla fall...). Sen fortsatte jag att träna på finliret som Simpley tycker är otroligt svårt!! Jag har lite svårt att förklara vad det är vi gör men idag jobbade jag på att han ska ta hinder som inte ligger i linjen mellan oss två när jag är före honom och jag springer på allt vad jag kan. För er som vet vad S-kurvan är så är det typ det men jag är ännu lite längre fram. För Simpley är detta totalt ologiskt och han begriper det inte!!! Jag sätter upp kompostgaller som tvingar honom att göra rätt, och kör många repetitioner. Men när jag sen tar bort gallrena så springer han lik väl förbi hindret. Så jag antar att det bara är att fortsätta nöta.

När det är något som inte funkar med Simpley, eller något som han tycker är extremt svårt, är det så himla bra att köra det med Yatzi också. Jag vet att han kan det mesta och gör det jag visar. Så om han gör fel vet jag att det är jag som visar fel, men om han förstår mig så är det inte min handlig det är fel på.... Yatzi är verkligen min klippa i alla lägen oavsett om det gäller träning eller i vardagssituationer!!!!

I övrigt i veckan har det hunnits med (eller ska hinnas med!) långpromenader, jobb, julklappsinköp, julbak och -pyssel, julbord mm mm. Och om vädret tillåter blir det nog lite träning på julaftons förmiddag;))

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är flitig! Hade det vart närmare så hade jag gärna hängt på träningen på julafton, Ska oxå träna både imorrn o på lördag=) Måste ju utnyttja ledigheten=) ha en riktigt skön jul o ta hand om er!! Kram Maria, Labis o Cito

Anonym sa...

Tänkte också träna på julafton. Ska nog kopiera din banskiss här. Verkar ju vara lättbyggt och går att variera, precis i min smak.

/ Susanna