lördag 25 februari 2012

Skogsagility

Nu är det äntligen barmark igen, men gräsmattan är än så länge för blöt för att träna på utan att förstöra gräset helt. Träningssugen som jag var i veckan bestämde jag mig för att anstränga mig lite extra på vå rpromenad och se om vi kunde hitta träningsmöjligheter i skogen. O det visade sig bli ett riktigt bra träningspass!!! Det blev lite av stationsträning där vi promenerade en bit, stannade och tränade 5 minuter, gick vidare, stannade igen ytterligare några minuter när jag hittade lämpliga träd/stammar att träna på. Grundträning som "back", "vänd", "ut" mm kan man aldrig träna för mycket på och det är nyttigt för hunden att hindrena och miljön inte alltid ser likadana ut. En av våra vanliga rundor på ca 45 minuter tog plötsligt ca 2,5 timmar och Simpley som tycker det är väldigt jobbigt att träna på nytt sätt var helt "slut i rutan" när vi kom hem, vilket hör till ovanligheterna!

Här hittade jag en pinne vi kunde träna att "alltid ta första hindret" på!

Går jag fram till hindret och viker av 90 grader åt sidan och ställer mig, ska hunden ändå ta hindret. Eller t ex om man tänker sig ett V, där hindret är spetsen på V:et och jag och hunden de båda topparna, ska hunden ta hindret om jag varit framme vid det. Här var övningarna extra svåra eftersom det inte fanns hinderstöd!

Det här är bådas absoluta favoritbädd, så vill de ligga i den vid samma tillfälle så måste man samsas...

Inga kommentarer: