måndag 26 mars 2012

Dagens övning

Idag bestod träningen av att välja rätt mellan tunnel och slalom. Jag har gjort liknande övning tidigare men det skadar ju aldrig att repetera. Jag hade 8 pinnars slalom och sen la jag en lång tunnel så att den började och slutade jämsides med slalomet (alltså inte som på ritningen). Hindrena ställde jag så det blev ca 6 meter till slalomet och tunneln.
Vi körde från alla håll och jag varierade mig var jag var och gjorde det så svårt jag kunde för killarna. När vi kom rakt framifrån, d v s från hindret längst till höger lät jag hundarna starta före mig så att de bara kunde gå på mitt kommando. Det gällde även när vi kom från de andra hindrena, hundarna fick ingen hjälp att ta rätt hinder mer än mitt kommando.

Vi körde dessutom skickthandling, dvs när hunden tog slalomet var jag på nersida av tunneln. Som sagt, det går att variera nästan hur mycket som helst och jag försöker alltid utmana hundarna så att de får tänka till ordentligt, vilket de verkligen fick idag!

2 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Kommer du till Gåsahoppet?? Skulle vara kul:) Annars får du ha en bra påsk!!
/Anna-Lena

Susanne sa...

Jag kommer till Gåsahoppet men kommer bara att tävla med Simpley, dvs i klass 2, så jag är nog inte där under klass 3:(( Men har vi tur springer vi på varandra!!!