måndag 5 november 2012

Första träningen

I fredags invigde jag och Gunilla min träningsplan här hemma! Jag låg nerbäddad i hög feber dagen innan och mådde knappast tipp-topp på fredagen heller men tränade lite kort i alla fall, för Simpleys skull. Sen kunde jag krypa ner i sängen igen...

Jag hittade en ganska lätt kombination på nätet (kommer tyvärr inte ihåg varifrån bara) men den fyllde sitt syfte. Kombinationerna inbjöd till full fart blandat med tvära svängar vilket ledde till att Simpley rev väldigt mycket. Han är så tight i sina svängar, trots att han kommer i full fart, slickar han hinderstödet när han ska göra en "back" och han river pinnen med baktån. Det är detta som händer på varje tävlig och under den här träningen rev han om och om igen. Han rev även andra hinder där vi inte gjorde back, helt enkelt för att jag tror han har lite för bråttom. Det är ett svårt problem att komma till rätta med. När vi nu tränade avbröt jag (utan att säga något) efter varje rivning och tog om sektionen tills han inte rev mer. Men jag är osäker på att han förstod varför jag gjorde det, han är ju liksom bara glad att få springa agility! Men o andra sidan har jag ingen annan idé hur jag ska göra. När jag bara kör på ett fåtal hinder river han inte utan det är just i banor och längre kombinationer som han river, så det är i dessa situationer jag måste ändra hans beteende.


Eftersom hindrena stod kvar, och jag var för lat för att bygga om, körde jag lite andra kombinationer på samma bana igår. Jag fick till riktigt bra och rätt svåra kombinationer tycker jag själv i alla fall och Simpley var som vanligt väldigt duktig frånsett sina rivningar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Gud vad härligt för dig med egen plan nu! Krya på dig! Kram Maria