onsdag 24 juli 2013

Sommarliv

Vi har så fullt upp med allt och inget att jag inte tar mig tid att blogga trots att jag vill.

Den senaste tiden har det varit så varmt ute. Simpleys agilityträning ligger nere, det enda tillfälle man kan träna är sent på kvällarna vilket inte passar oss riktigt, så vi får helt enkelt låta bli att träna. Synd, för jag vet att det kommer ta ett par tävlingar innan vi hittar tillbaka.

Istället för att träna blir det stora och små utflykter på dagarna till platser där hundarna kan vara med. Självklart blir det mycket bad, något som alla uppskattar på ett eller annat sätt. Milo har fått tillfälle att träffa mycket andra djur, mycket människor och andra hundar och vara i massa olika miljöer. Han är väldigt otypisk sheltie då han kastar sig fram till alla människor som om han älskar dem över allt annat. Jag älskar det!  

Jag har även börjat träna små korta pass med Milo. Det blir en del kontaktövningar (något som han har naturligt) och även övningar som lär honom att han har en bakdel. Jag tränar även en del tricks. Vad för tricks vi gör spelar mindre roll (kan variera från pass till pass) det viktiga är att han lär sig vara kreativ och ta egna initiativ när vi tränar. Han är väldigt kvicktänkt och förvånansvärt uthållig för att vara så ung.

En annan trevlig sak som denna träning gett är att Simpley också numera ibland vill träna lite tricks. När jag hade Yatzi tränade jag mycket med båda hundarna. När den ena hunden tränade låg den andra i soffan och väntade. Men efter att Yatzi gick bort har Simpley inte varit intresserad av att träna, det finns helt enkelt ingen belöning som han vill ha (tro mig, jag har försökt med ALLT). Så första gången jag skulle träna Milo gav jag Luna ett tuggben och lät Simpley bara vara, han brukar ju ändå inte vilja vara med. Så gissa om jag blev glad när han helt plötsligt bredvid Milo började göra tricks som han inte gjort på drygt ett år! Så numera kan jag (ibland...) växla mellan de två!




Vi hade låtsas ankor hemma som Simpley och Milo tyckte var väldigt konstiga (Luna brydde sig inte om dem). Simpley var lite överaskande först framme och nosade på dem!

 
Milo tyr sig allt mer till Luna. Han retas ofta med henne, gnager på hennes tassar och är allmänt "störig". Luna har en ängels tålamod och tar det med ro.

1 kommentar:

Anonym sa...

Verkar vara en härlig kille den där Milo. Ser framemot att få träffa honom :)

/ Susanna