fredag 27 september 2013

Jakthunden

Yatzi var en riktig jakthund! Han drog efter allt och han drog iväg långt. Ibland i skogen hörde jag hans skall långt, långt bort. Och när han skallade var han nära djuret och inte en chans att han skulle komma tillbaka förrän han tappat närkontakten med djuret. När han var valp och började visa sitt stora jaktintresse så var det flera ”sheltiekännare” som sa till mig att ”det där är inget att bry sig om, sheltiesar jagar inte så det kommer han att sluta med”. Vilket han aldrig gjorde… Allt kunde jagas, joggare, bilar, cyklar och vilda djur så klart, rådjur var den stora passionen.

Milo den lilla rackaren är nära släkt med Yatzi, vilket märks på många sätt. Däribland det stora jaktintresset… Varken Simpley eller Luna jagar vilket är väldigt lugnt och skönt. Jag har vant mig av vid att ständigt vara på helspänn om där skulle dyka upp något djur. Simpley kan på sin höjd springa en kort sträcka efter kaninerna på gården, men det är mest för att han tycker det är kul att springa, inte för själva jakten.
Milo den lilla rackaren inledde tidigt sin karriär som jägare och drog med en salig lycka efter kaninerna hemma. Och när han för första gången mötte ett rådjur var lyckan total! Men jag har lärt mig av mina misstag så Milo ska inte komma undan lika lätt som Yatzi. Milo är i vanliga fall väldigt duktig på inkallning (vilket Yatzi också var om där inte var vilt inblandat) men när han jagar hör han inget. Så numera har jag återigen lärt mig vara på helspänn när vi är ute och om (eller snarare när) Milo drar iväg är jag honom hack i häl tills jag får tag på honom. Han förstår dock inte varför jag är så arg, ögonen tindrar och han ser sååå lycklig ut. Simpley tycker det är en jätterolig lek och springer glatt med mig. Luna tycker det är pest att jag är arg och är vi nära hemma går hon hem istället. Än så länge hinner jag ikapp Milo och sen när jag inte gör det längre hoppas jag att jag fått honom att inse att det där roliga ska vi inte göra.
 
 
Vid helgens tävling fick jag kommentaren att Simpleys svans såg ovanligt kort ut. Kan bara bero på en sak, att Milo ständigt drar i den:( Jag säger konstant till honom men han kan bara inte låta bli den...
 

Inga kommentarer: