tisdag 7 januari 2014

Senaste veckornas träning

De senaste två veckorna har vi mest varit hemma. Förutom jul, födelsedag och nyår har det inte hänt så mycket. Men vi har, som alltid när vi är hemma, varit ute mycket och lekt, promenerat och bara varit. Pia och jag har dessutom varit flitiga med agilityträningen. Sedan oktober när jag fick bekräftat Simpleys borrelia har det inte blivit mycket agilityträning att tala om. Men de två senaste veckorna har vi hunnit med fyra pass. Jag har byggt enkla banor, typ klass 1, där hunden har kunnat ösa på i full fart. Simpley har fått köra väldigt korta pass, total träningstid på kanske fyra minuter. Första passet blev han trött fort men de andra passen har han blivit lite mer dämpad men inte trött. MEN det som gläder mig mest är att han för varje pass fått bättre och bättre fart!!! Igår öste han på bättre än han gjort på länge, länge!!!!! Slalomet är fortarande jobbigt för honom, det går långsamt och redan det andra slalomet han gör märker man att han tappat fart från det första. Men ögonen lyser på honom och han vill springa MER!!! Underbart att se, det var så länge sedan!!!!

Milo har mest fått fortsätta att träna raksträckor av olika slag. Ett pass körde vi lite svårare med någon sväng och framförbyte, vilket han fixade galant. Igår hade jag byggt en bana som ett L. Han försökte gena till belöningen i slutet ett par gånger men när han väl sprang sen sprang han för fullt. Jag har egentligen bara tränat raksträckor med honom och jag har sällan sett en hund med sådant hindersug!! När jag provade en stjärna (+) i passet med framförbyte drog han helt självklart till det bortre hindret utan att jag behövde följa med förbi de två hindrena som stod - i + (lite svårt att förklara;). Från raksträckträningen har han förstått att han ska söka hinderstöden och tunnelingångarna självständigt. Han fixar dolda tunnelingångar trots att jag aldrig tränat på detta! Han är en helt fantastisk hund att träna, så lättlärd och fokuserad men ändå med full fart. Han påminner mycket om hur Yatzi var att träna...

1 kommentar:

Hanne sa...

Hvor dejligt at læse, at Simpley er begyndt at "vågne" og blive glad igen. Du skal jo også tænke på, at hans kondition ikke er helt i top, da han har været træt længe.
Knus