måndag 17 februari 2014

Milo drygt 9 månader

Tiden bara springer iväg. För över en vecka sedan blev Milo 9 månader. I samma veva började han lyfta på benet när han kissar (om än lite trevande). Så han börjar bli en riktigt stor kille:) Han har även blivit mer vuxen i sitt sätt att vara. Han har lättare för att gå och lägga sig, istället för att stimma med, när det är stökigt runt omkring honom och, ett mycket bra och, han har i princip slutat stjäla mat från bordet i tid och otid!!!!

Milo har förhoppningsvis växt färdigt på höjden. Jag har inte fått honom mätt utan bara försökt mäta själv, vilket inte blir så exakt. Men om jag jämför med de andra tippar jag på att han mäter ca 37-38 cm i manken. Han börjar även få riktigt mycket päls.

Milo har än så länge inte lärt sig att sheltiesar inte kan gå in i snår och buskar utan att få halva busken med sig ut, så allt som oftast får jag plocka hans päls från nyponkvistar, sly mm.

Förra veckan hade jag några riktigt bra grundträningspass med Milo där jag började lära in "back", "vänd", dolda tunnelingångar samt ett par andra handlingsregler. Han tänker så det knakar och lär sig blixtsnabbt. Det är så roligt att träna honom och jag får påminna mig själv att vi inte ska ha bråttom och bara köra små korta pass.

Jag har inte hunnit ta något "9-månaders foto" (kommer senare) så det får bli ett foto på hela gänget från en av våra terräng promenader. Jag märker hur stor nytta all snöpulsning och bus i snön har gjort Simpley så när snön försvann fick jag komma på andra sätt att bygga upp honom. Det enklaste (och billigaste) är att gå i terräng. Det är så lätt att bara gå på sina vanliga stigar (dessutom tycker mina hundar det är roligast för det är ju där andra hundar har gått). Men en promenad om dagen får de stå ut med att gå i mossa, över kalhyggen och över, eller under, stock och sten. De får även hoppa upp på stenar, stubbar och allt annat som naturen erbjuder.

Inga kommentarer: